שיווק נכון של רעיונות בחו"ל
רעיונות אינם נחלתן הבלעדית של יזמים סדרתיים או ממציאים. כולנו מידי פעם מעלים רעיונות שאנו בטוחים שהם הדבר הבא. ברוב המקרים, אין לנו את הרצון או היכולת לפתח אותם, או שפשוט הרעיונות אינם קשורים לתחום העיסוק שלנו כך שאין לנו את הידע הנדרש לצורך פיתוחם ושיווקם. מה שקורה בדרך כלל, עוברים הלאה ושוכחים מהרעיון.
ברוב המקרים, הפעם הבאה שתזכרו ברעיון תהיה רק כאשר תשמעו על מישהו שהתעשר מאותו המוצר עליו חשבתם.
כדי שלא "תאכלו את הלב" במקרה כזה, כדאי לדעת שקיימת אפשרות לשווק רעיונות, ללא צורך לפתח אותם קודם לכדי מוצר.
בעיית השיווק היא אחת מן הבעיות הקשות העומדות בפני כל יזם, בין אם יש בידיו פטנט, רעיון או לפעמים אפילו שיטת עבודה יעילה יותר. השאלה האופיינית היא מה עושים הלאה? או במילים אחרות, כיצד גוזרים קופון מהרעיון היצירתי?
מכיוון שכידוע השוק הישראלי אינו מהווה מצע מספק עבור רוב הפיתוחים, המטרה היא השוק הבינלאומי- וזה מה שהופך את כל תהליך השיווק לקשה אף יותר. לשיווק לחו"ל נוסף מימד של חוסר ודאות- השפה הזרה, העדפות לא מוכרות של הקהל וחוסר מידע מספק על המפיץ או המשווק איתו עובדים.
לכל זאת, נוספת גם התחושה שאמנם המחיר ההתחלתי ידוע, אך אף פעם לא ברור באיזה מחיר מסיימים, וההוצאות גוברות.
במידה ויש לכם את הקשרים המתאימים, ואתם מכירים חברות בעלות עניין ברעיון שלכם, תוכלו לפנות אליהם ישירות על מנת שהם יפתחו את הרעיון וישווקו אותו לחו"ל.
החיסרון בשיטה זו, הוא החשש מהאפשרות שהחברה עימה דיברתם תנצל את הרעיון מבלי לתת לכם כל תמורה. לכן כדאי מאוד להגיע לפגישות כאלו עם מסמך שמירת סודיות ולהחתים עליו את מי שאתם חושפים בפניו את הרעיון. כך תהיו מגובים במקרה של גניבת הרעיון.
בנוסף, כדאי לציין כי ישנם רעיונות מסוימים שזוכים למסלול השקעה תומך, כגון חממות טכנולוגיות וקרנות הון סיכון. גופים אלו תומכים רבות בממציא ונוטלות על עצמן את הסיכון הכרוך בפיתוח.
עם זאת, האפשרות לפנות לגופים אלו מתאימה רק לקומץ ממציאים, מכיוון שאלו מממנים אך ורק רעיונות בעלי חידוש טכנולוגי מהפכני. לפעמים הם גם דורשים מהממציא השקעה כספית כתנאי לתמיכתם.
התוצאה היא שרעיונות רבים נזנחים בשלב זה או אחר, והזדמנויות עסקיות רבות יורדות לטמיון.
כך שבסופו של דבר, מרבית הממציאים אינם מסוגלים להפוך את הרעיון שלהם למוצר רווחי, מכיוון שהם חסרים משאבים: מימון, ידע, זמן וקשרים.
מספר חברות ברחבי העולם, כבר הפנימו את העובדה הזו, ומתוך הרצון לשמר את היצירתיות נפתחו מספר מסלולים המאפשרים לממציא "למכור את הרעיון" לבעלי המשאבים על מנת להביא לפיתוחו.
גם בארץ פועלת שיטה לשיווק רעיונות לחו"ל ללא צורך בהשקעה רבה בפיתוח. מה שנדרש מהממציא הוא לפתח אב טיפוס של המוצר, מבלי להתחיל עדיין בייצור ממש.
האב טיפוס משווק באמצעות שיטת השיווק הישיר, ממש כפי שנהוג בארה"ב, פניה ישירה לצרכן הסופי באמצעות פרסום בטלוויזיה המסחרית (DRTV). כל זאת, מבלי לעבור אצל סוכנים ומתווכים באמצע.
בארץ מופעלת שיטה זו באמצעות חברת GMS, שגם אחראית להפקת המשדר ולזמן השידור שלו בשידורים השונים בחו"ל.
שיטה זו מאפשרת לממציא לקבל רשימת הזמנות ורק לאחר שהוא רואה שהרעיון שלו אכן מניב לו הכנסות הוא יכול התחיל ולהיכנס לתהליך ייצור נטול סיכונים.
הכותב הנו מנכ"ל ג'נראל מרקטינג סולושיין (GMS) המתמחה בשיווק והפצת מוצרי צריכה (פטנטים) בשיווק ישיר בארה"ב סין והודו. http://www.gmsdrtv.com/ ליצירת קשר ניתן לפנות בדוא"ל sam@gmsdrtv.com